ריאליזם מלוכלך
סוגה ספרותית העוסקת בפריטים מקומיים, בניואנסים, בהפרעותיו הקטנות של האדם, באי-הנחת המסתתרת בתוך השפה והמחווה האנושית. גיבורי הז'אנר הם אנשים החיים בצל החלום האמריקאי, בצל האובייקטים של חברת השפע, בצל דעיכת האני והחברתי, במציאות של עלבונות קטנים הנחווים כעובדות זניחות בשוליים. הכינוי "Dirty" (מלוכלך) מתייחס למעמד החברתי-כלכלי הנמוך של הדמויות, אך גם לממד ה"זבל" של חברת השפע הקפיטליסטית, שאחד ממאפייניה הוא כמות הלכלוך הנערמת כתוצר לוואי של הצריכה. בניגוד לריאליזם, המעוניין בתיאור עומק סמלי של חיי אדם, הריאליזם המלוכלך מתמקד בפני השטח של המציאות. השפה אינה מסוגלת עוד לייצג את כאבם של ה"לוזרים" שנפלטו ממעגל האושר הבורגני, והיא מתמקדת בתיאור ביהביוריסטי של התנהגותם. נציגים מובהקים של הזרם הם סופרים כגון ריימונד קארבר וצ'רלס בוקובסקי.
… קיראו עוד
יצירה: אף אחד לא אמר שום דבר (ריימונד קארבר 1994)|בדידות אמריקאית (אדוארד הופר)|בוקר בקייפ קוד (אדוארד הופר)|ביג ליבובסקי (האחים כהן 1998)|דבר קטן וטוב (ריימונד קארבר 1987)|הגברת עם הכלבלב ועוד סיפורים (אנטון צ'כוב 1982)|מאדאם בובארי (גוסטב פלובר 1856)|מחשבות על הצילום (רולאן בארת 1980)|עד שהאצבעות יתחילו לדמם (צ'רלס בוקובסקי 2002)|על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על אהבה (ריימונד קארבר 1992)|קשתות העין (אניש קפור 1998)|רוח רפאים (אניש קפור 1997)