רב-תרבותיות
אף שגבולותיו של המונח אינם קלים להגדרה, מקובלת ההנחה כי הוא מציין דיאלוג בין זהויות תרבותיות שונות או בין זהויות אתניות המרכיבות תרבות נתונה. בניגוד לתיאוריות המתמקדות ביחידות לאומיות הומוגניות, ההתבוננות הרב-תרבותית חוצה את גבולות מדינת הלאום ובוחנת את התרבויות השונות החיות בתוכה ומחוצה לה. בניגוד למושג "תרבות", יציר רוחה של הנאורות, המנוסח בלשון יחיד ומציע דגם אוניברסלי ומהותני, הרב-תרבותיות דוברת בלשון רבים. היא מציעה מצבי הטרוגניות וריבוי כחלופה לתרבות הומוגנית, היררכית באופייה ודכאנית בפוליטיקה שלה. השקפת העולם הרב-תרבותית חוקרת כיצד מאבקי כוח והקשרים היסטוריים מַבְנים זהויות מגדריות, מעמדיות, גזעיות ולאומיות. מונחים כגון אחרוּת, שוליות, הבדלים ופוסט-קולוניאליזם משמשים מקור להעצמה ולהתחדשות. מבחינה פוליטית, ההשקפה הרב-תרבותית מבקשת להגן על זכותם של מיעוטים לדבוק בנורמות ובאורחות חיים ייחודיים, תוך בידול אידאולוגי מתרבות הרוב. נשאלת אפוא השאלה: האם הרב-תרבותיות היא תחום מחקר אקדמי או סדר יום פוליטי המכתיב חלוקה מחדש של נכסים חומריים וסמליים?
… קיראו עוד
תחום: אידאולוגיה|ביקורת התרבות|היסטוריה וזיכרון|חברה ופוליטיקה|מחשבה|מקום|סגנון חיים|פוסטמודרניזם|פנטזיה|קהילה|תקשורת המונים|תרבות פופולרית
יצירה: אתיקה והאינסופי: שיחות עם פיליפ נמו (עמנואל לוינס 1982)|דלדולה של הרוח באמריקה (אלן בלום 1989)|יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני (ולטר בנימין 1936)|פוליטיקה (אריסטו)|פילוסופיה פוליטיקה וחינוך בישראל (אילן גור-זאב 1999)|פלורליסטים בעל כורחם (ניסים קלדרון 2000)|פרשנות של תרבויות (קליפורד גירץ 1973)|רב-תרבותיות מהי? על הפוליטיקה של השונות בישראל (יהודה שנהב ויוסי יונה 2005)